Şirketimizin arge çalışmalarından biri olan Evde Bakım Sistemi (EBASİS) üzerinde geliştirmeler tüm hızıyla devam ediyor. Microsoft Kinect görüntü işleme ve görüntü tanıma teknolojileri kullanılarak elde ettiğimiz verilerin Unity platformunda programlanmasıyla oluşturulan EBASİS için kullanılan teknolojilerden bahsedeceğiz.

Masaüstü uygulama iki ana parçadan oluşuyor; ilki Kinect makinasının programlandığı kısım. Bu parçada Kinect’in, derinlik ve RGB (red, green, blue) sensörlerinin yardımı sonucunda kalp atışı, anlık durum ve acil durum verisi elde ediliyor. Derinlik sensörü üç boyutlu düzlemi farklı katmanlara ayırarak yüzeylerin algılanabilmesine olanak veriyor. Daha sonra kamera karşısındaki kişinin bu düzlemlere göre bulunduğu yer üzerinden anlık durum ve hareketinin hesaplanması sağlanıyor. Kalp atışı için ise RGB sensörü kullanılarak kişinin yüzündeki anlık renk değişimleri toplanıyor. Görünen renk aralığındaki dalga boyu değişimleri matematiksel bir hesaplamayla nabız ölçümüne olanak sağlıyor. Hesaplama sonucu çıkan değer, belirli süre içerisindeki kalp atışı verisi olarak kaydediliyor. Acil durum için yine derinlik sensöründen faydalanıyoruz. Kinect derinlik sensörünün bir özelliği olarak kamera karşısındaki kişinin eklem noktalarının yeri yaklaşık olarak belirlenebiliyor. Burdan yola çıkarak belli hareketlerin acil durum sinyali olarak kaydedilmesi sağlanıyor. Bütün bu programlamaların windows ortamında yapılması Microsoft Kinect SDK sayesinde oluyor.

Anlık durum, kalp atışı ve acil durum dışında uygulamanın bu kısmına eklenen diğer bir özellik ise kullanıcıyı tanıma. Kinect’in yüzü hd olarak algılayabilme özelliği sayesinde kamera karşısında birden fazla kişi bulunduğunda kullanıcıların birbirinden ayırt edilmesi hedefleniyor. Yüz tanıma özelliğinin çalışması için önce kullanıcının yüzü sisteme tanıtılıyor. Bunun için yüzün 15 farklı açıda görüntüsü alınıp kaydedilip daha sonra kullanıcı ekrana girdiğinde sisteminde bulunan kişiyle eşleşiyorsa kaydedilen isimle geri dönüş sağlanıyor.

Uygulamanın ikinci kısmında, yukarıda bahsedilen bütün bu verilerin kullanıcı arayüzünde gösterilmesi ve veri tabanına kaydedilmesi işlemleri için Unity platformundan yararlanıyoruz. Bir oyun motoru olan Unity, yenilikçi ve kullanıcı dostu arayüz tasarımları yapabilmemiz için yine Kinect makinasının özelliklerinden yararlanıyor. Unity Kinect modülü sayesinde sadece ellerimizi kullanarak ekranlardaki etkileşimleri kullanabiliyor hatta derinlik sensörünün eklemlerimizi algılayabilmesi ile egzersiz programları geliştirebiliyoruz. Unity senaryoları olarak geliştirilmeye devam eden egzersiz programları ergoterapi uzmanları gözetiminde hazırlanıp test ediliyor. Bütün bu işlemlerin sonucunda elde edilen veriler daha sonra uzmanların takibine sunulmak için kaydediliyor ve internet uygulaması üzerinden kullanıcının hesabına aktarılıyor.

Kinect cihazının teknolojilerinin yenilikleri sayesinde muadillerinden ayrılan EBASİS hakkındaki son gelişmeler bu şekilde. Geliştirmeler devam ettikçe yeniliklerden bahsetmek için tekrar burada olacağım.